Det er slemt å være fin

Jaa.. så. Jeg så nettopp Sophie Elise sitt intervju med NRK, som du kan finne på bloggen hennes. Etter å ha sett det sitter jeg igjen med en del tanker og jeg begynner å gruble på hva person hun er i media eller hvilken person alle som henne er i media. Fine, tiltrekkende mennesker med botox, restylan og silikon. Og faktisk ikke bare i media, men i livet. Hva er de menneskene ?

 Sophie fikk en rekke med spørsmål om utsende (utrolig nok :p) og om hun ser på seg selv som et forbilde MED TANKE PÅ at hun bryr seg om hvordan hun ser ut som velger å fylle leppene sine. Ikke ble jeg bare provosert av måten flere vinkler dette på, men jeg sitter igjen med en del spørsmål om hva samfunn vi er i. Fordi ja, Sophie reklamerer for utseendet sitt, flere blir påvirket, men hvordan er det alle andre sin rett og beskylde henne for å fremme det. Hun er i fokus og har en offentlig blogg, så klart ligger det tilgjengelig for flere unge og voksne mennesker å være vitne til. Vi lever tross alt i et moderne samfunn, der utseendet ikke BARE er et press om å se finest mulig ut. Kanskje jeg går imot alle sitt ideal om at ¨nei så fælt vi har det som lever med dette skjønnhetspresset?¨, men unnskyld meg, det er ikke helt sånn. Skjønnhet, sminke, hår handler MYE om hobby og interesser. Sophie Elise syntes ikke hun selv er stygg, med eller uten sminke. Hun føler ikke et press på å se finest mulig ut og å vise det til Norge, men hun sminker seg og fyller leppene likevel. Hun gjør det fordi hun liker det og hvorfor skal det være så forbanna vanskelig å ha noe med å gjøre. Og hvorfor er det galt å føle seg fin? Om man får så fryktelig lyst til å gjøre det selv, kommer det fra et grunnlag som du har laget opp selv om at det er en interesse. Om noen vil gjøre et slik inngrep fordi personen føler seg presset til det, er det egentlig bare fryktelig vondt for den personen, men dessverre ikke alle andre sin feil. Vi må tåle hvilket samfunn vi lever i og lære oss å ta ting med en klype salt fordi man unngår det ikke. Kall meg naiv, men jeg er ikke enig i det moderne samfunnet vårt.

Jeg lurer svært på hva mål alle som klager så fælt har. Alle de flere menneskene som sitter å beskylder Sophie Elise om at ungene deres vil ta nese operasjon. Hvilken rett har de til å prøve å dra ned et menneske, når det faktisk er kirurgene og sykehusene som fremmer plastisk kirurgi, men bare ikke med en overskrift på en blogg. Jeg lurer på om hvis alle syntes at dette er så fælt, så hvorfor ikke prøve å stoppe det fra kjernen av? Haha.. er det lov å le? Nå er det mulig og lovlig å endre på utseendet i Norge og det er totalt normalt for mange. Når jeg prøver å tenke ut årsaken til hvorfor hun får alt kretsen, blir jeg bare utrolig lei meg. Flere offentlige personer kan gå ut i media med å fortelle deres plastiske historie, men får de noe spesielt krets? ¨Nei, men Sophie Elise er en offentlig person som har mange unge lesere¨ vil kanskje noen si. Da seier jeg nei. Grunnen til at andre ikke blir kretset for det er fordi de ikke allerede blir stemplet på som en selvopptatt barbie som er dum som et brød. (fordi det er det Sophie Elise er om man ikke leser innholdet i teksten, ikke sant ? Ifølge vårt samfunn)

Så tilbake til overskriften. I Norge er det slemt å være fint, og å bruke tid og penger på utseendet er FEIL. FY DEG, spesielt om du har en blogg.. Da er du et dårlig forbilde, med mindre du mener noe bra om flykningskrisen? Da var det plutselig greit igjen.. Fordi hvis man ikke gjør det så dessverre da er du bare en dum barbie igjen.. (Plis forstå poenget med dette avsnittet, hvis ikke beklager jeg på forhånd) Side note: Jeg vet at presset er der, men jeg er ikke imot plastiske inngrep, men er heller for å finne løsninger for å lære samfunnet om å takle det. Jeg har min mening og syn om dette og kunne skrevet mye, det får vi ta en annen gang. Dette innlegget er skrevet uten spesielt oppsetning eller rød tråd, men heller bare noen ord jeg måtte skrive ned i mitt desperate forsøk på å få ut et poenge?? åhr.

Hvem vet? Kanskje jeg bare er en liten, naiv og hjernevasket jente som har blitt altfor påvirket av å lese Sophie Elise sin blogg, fordi det er vel det som skjer med oss som leser den bloggen?


 

3 kommentarer
    1. Mye jeg er enig med deg! Syntes Sophie kan gjøre det hun ønsker. Det eneste jeg tenker på er de yngste leserne hennes og hvordan de føler på dette. Man blir jo påvirket uten å merke det, og dette er jo mye verre i ung alder. Ikke at det er noe galt å bli påvirket. Men vi vet jo ikke hvordan dette vil påvirke dem senere. Alle er forskjellige og plutselig blir det større press å ha store lepper og pupper etc. Eller så kan det gå en positiv vei! De voksene er nok bare bekymret:) Selvom de håndterer det helt feil!

    2. Celine Lørdahl: Ja jeg forstår poenget ditt. Jeg ønsker naturligvis ikke å fremme at det ikke er galt at unge kan kjenne på presset, fordi det ufattelig trist. Jeg ønsker kanskje heller å legge opp plastisk operasjon, sminke, hår og pleie på en fornuftig måte som tilsier at det nødvendigvis ikke er for å være finest mulig eller å ha størst pupper. Jeg ønsker at hver sin individ fra ung alder kan lære seg selv hva en syntes er fint uten å bli påvirket av hva alle andre mener, og at skal være helt OK. Dette er et ønske som er utrolig vanskelig å oppnå, men da trenger vi et sterkt samfunn som ikke legger fokus på enkelte kropps eller skjønnhetsidealer som feil eller rett. Presset er skummelt, og det er feil å peke ut hva som er fint eller ikke. Hahah, håper du forstår poenget mitt.

Siste innlegg