Små gleder er viktige gleder

Jeg er over gjennomsnittet glad i å sette pris på ting rundt meg, selvom jeg kanskje ikke nevner det høyt. En egenskap jeg savner hos flere er at man må bli flinkere til å sette pris på små ting som i hovedsikt er ting som kanskje mange kan se på som ubetydelige. Små ting som gjør det å leve, litt bedre uten at man egentlig legger merke til det. Slike ting er hyggelig å tenke litt ekstra på syntes jeg. Det tar lite energi å sette seg inn i en spesifikk hendelse og rett og slett elske følelsen du er i, å rett og slett verdsette det du opplever. Vi er kjempe heldige og vi kryr av gleder rundt oss hver dag som vi går glipp av. Se dere litt rundt og løft ansiktet opp. Du kommer til å se flere viktigere ting, ikke bare i din hverdag men i andre sin også. Ting som omringer oss påvirker vårt syn i samfunnet på en måte som er vanskelig å tenke seg til. Jeg kan gjette meg til at de fleste som leser dette tenker i gjennomsnittet over verdiløse ting som foregår i en boble hvor man ikke ser hva som sitter rett ved siden av deg, på utsiden. Og med dette tror jeg du vet hva jeg mener, men jeg trenger ikke å fordype meg mer. Jeg, f.eks er utrolig fasinert over mennesker, uansett hvor lite de er med i mitt liv. Og de jeg vet hvem er, fordyper jeg meg i. Jeg vil vite mer om personlighetstrekk og grave langt inn i hva som skaper en individ. Går jeg en tur, kan jeg fantasere meg rundt og skape historier som sikkert ikke engang eksisterer. Jeg setter pris på mine omstendigheter, og det gjør at jeg føler meg litt viktigere. Jeg hører til et sted og ser det. De fleste jeg kjenner lever et A4 liv hvor det er begrenset hvor mye nytt man ser eller opplever hver dag. Vi har rett og slett et eget ansvar til å kunne gjøre hverdagen litt bedre å leve, uansett hvor kjedelig brødskiva med syltetøy smaker. Bare så du vet det så har det syltetøyet en historie du bryr deg lite om, men kanskje den er litt interessant alikevel, om du bare setter pris på det. Jeg kan filosofere meg rundt dette emnet, men jeg har tenkt å avslutte innlegget ved å nevne noen små ting jeg setter pris på i min hverdag.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Et bra fotografi. Jeg har et utrolig stort hjerte for å skape noe fint gjennom kameralinsen, og det vet vell alle som noengang har lest min blogg. Jeg kan ha den verste dagen noensinne, men om jeg da klarer å få et bra knips på kameraet lyser hverdagen opp. Jeg er flink i veldig lite ting hobby-relatert, så det at jeg kan føle meg fornøyd med noe blir jeg blir veldig glad for. 

Et sekund lykke. Har du noen gang opplevd at du er i en situasjon som ikke er særlig spesiell, men du er f.eks med en besteveninne og dere plutselig opplever noe utrolig bra, ler eller bare snakker. Også kommer du over tanken på hvor bra det øyeblikket faktisk er, og du innser at du er lykkelig. Du omringer deg rundt noen som betyr noe og endrer hverdagen din. Altså, det er ikke uten grunn at jeg er avhengig av de aller nærmeste.

Et bra måltid. Jeg er et matmenneske uten like og ved å spise noe jeg elsker, opplever jeg fullstendig lykke. Sjokolade er alltid en favoritt og jeg kan faktisk oppleve at om jeg virkelig nyter sjokoladen min, så blir omverdenen uviktig. Jeg fokuserer så mye på sjokoladen, min kjære elskede sjokolade som jeg er så glad i. Ellers nyter jeg alltid hvert enkelt vellaget måltid, og gruer meg til jeg føler meg mett.

En kattehilsen. Jeg lever et liv rundt dyr, og også mine to katter. Et mjau for meg er ikke det samme som et bjeff fra en hund og med andre ord blir jeg glad om katten min maser litt. Som den gale kattedama som jeg er pleier jeg også å mjaue tilbake? så der står plutselig jeg og katten min og mjauer fram og tilbake. Forskjellen er at jeg gjør det for å få et forhold til katten, mens katten skriker om mat. Ellers syntes jeg det er musikk i ørene mine å høre katten min mjaue til meg hver morgen jeg åpner soveroms døren min. Da har hun nemlig ingen andre å plage siden huset er tomt, så da er jeg siste utvalg. Jeg setter pris på det da, og jeg startet en trøtt morgen med min elskede kattepus.

Tanker. Ingen ny sak at jeg tenker mye på ting rundt meg. Jeg elsker å tenke, spekulere og drive tankene unna. Jeg kunne ligget en hel natt å filosofert. Jeg føler noen ganger at jeg har så mye som skjer i hjernen min på en gang at det er mye av grunnen til at jeg ikke klarer å ordlegge det. Det er så mye jeg vil dele med dere som jeg tenker hver dag, men jeg blir som regel distrahert med nye tanker, også bobler de seg oppå hverandre. Om jeg virkelig innstillinger meg å bare fokuserer på å sitte meg et rolig sted å tenke, er det noe av det mest meningsfylle jeg kan gjøre i løpet av en dag.

Å Være offline. Hallo? Når skal vi innse at det beste livet vi lever er offline. Jeg har blitt flinkere for tiden å sette meg ned å skrive, lese eller gå tur. Jeg legger oftere fra meg mobilen for tiden, men jeg kan også være totalt avhengig av den. Åhr. jeg hater internett noen ganger, så en glede i min hverdag må være å faktisk gjøre noe meningsfullt utenfor skjermene.

Været. Været er tidens emne, right? Man blir utrolig påvirket av det og det er der uansett om du vil det eller ikke. Jeg klager på været hele tiden, og noen ganger gjør jeg ikke det. De gangene jeg går ut av huset med paraplyen over hodet, lukter regnet er faktisk svært undervurdert. Om jeg tar meg selv i å tenke på det, så er været ganske fantastisk til alle tider. Sånn egentlig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jeg snakker mye om kattene på bloggen, deal with it.

1 kommentar
    1. Så utrolig fint innlegg med fine punkt! <3 🙂 Mange av de samme punktene, eller faktisk alle, gir meg også hverdags-glede 😀 Utenom at jeg ikke har katter så jeg hører aldri noe mjau, desverre :-/ Utrolig herlig bilde av deg og katten <3
      Håper du får en fin lørdag <3 ! Utrolig fin blogg du har forresten !! 😀

Siste innlegg