hvordan jeg redigerer bildene mine

Det er joingen hemmelighet at bloggere redigerer bildene sine, fordi det gjør de. Noen gjør det kanskje mer en andre, men jeg personlig legger ikke ut et eneste bilde før det har vært i gjennom photoshop. Hvis jeg sammenligner bildene oppenfor, forstår jeg hvorfor det er viktig å redigere bilder. Det første bildet ser kjedelig og flatt ut, å det er ikke et bilde jeg ser på som ferdig. Jeg har tenkt å vise dere hva jeg gjør før jeg publiserer et bilde. Jeg bruker Adobe Photoshop CS6, men mange av de tingene jeg gjør er kjent i flere programmer, så om du ikke har photoshop så er det fortsatt mulig å gjøre det på samme måte som her. For de som bruker photoshop selv, så forklarer jeg hvilke tools jeg bruker osv. Jeg håper mange av dere har nytte av innlegget og kanskje får litt inspirasjon. 

♦ 1. Jeg liker å begynne med å “vaske” bildet. Jeg fjerner urenheter, redigerer bort forstyrrelser osv. På dette bildet fjernet jeg bare urenheter, men kunne såklart fjernet strekene i bakgrunnen om jeg følte for det. I denne omgang, syntes ikke jeg at var nødvendig. Jeg bruker spot healing brush tool

♦ 2. Nå vil jeg løfte bildet litt ved å legge på lys og kontraster. Her har jeg ingen bestemt måte å gjøre det på, men jeg leker meg i brightness/contrast og curves.

♦ 3. For å perfeksjonere bildet enda mer, zoomer jeg inn på ansiktet. Deretter bruker jeg burn tool og dodge tool for å “sminke” meg. Jeg bruker “dodge”, til å highlighte ansiktet og andre ting jeg vil ha lysere. Så bruker jeg “burn” til å skyggelegge for eksempel pannen, øyenbrynene, øyenvippene og kinnbena osv. Grunnen til at jeg kaller dette å sminke meg er fordi jeg gjør dette på samme måte som jeg ville ha gjort med sminken.

Av og til liker jeg å gå helt inn i øye for å legge highlights og skygge på selve øyeballen, men det kan ofte se veldig falskt ut.

♦ 4. Nå er jeg snart ferdig med bildet, men jeg vil gjøre det skarpere. Jeg bruker smart sharpen (denne finner du på filter-sharpen) over hele bildet. Jeg pleier også å bruke sharpen tool om jeg vil gjøre det mer detaljert på øynene eller andre steder jeg syntes det passer.

 

Og det var det! På et bilde som dette bruker jeg kun noen minutter, så det er slettes ikke vanskelig å få til. Jeg anbefaler alle til å fikse litt på bildet før det legges ut på bloggen, fordi det ser så utrolig mye bedre ut! Lykke til.

9 kommentarer

Siste innlegg